torsdag 30 juli 2015

Det första penseldraget

”Färger gör mig lycklig, livsglad och jag älskar färgen gul”



Nyligen pratade jag med en vän om bloggen och om det kreativa arbetet som mer och mer tar plats i mitt liv. Under samtalet började jag själv fundera över hur det kommer sig att jag började måla, pyssla, sy och blogga. Min största passion i livet har alltid varit idrott och framförallt handboll som jag utövat i över 25 år. Det har varit löpningar, finter och niometerskast. Inte färg, penslar och pennor.
Den enkla försklaringen skulle kunna vara att jag för tre år sedan fick adressen till den här bloggen av min svåger i julklapp. Han såg att jag gjorde ”fina saker” som han tyckte att jag skulle visa för fler.

Samma vinter hade jag också tackat ja till att vara med på en julmarknad. En hantverksmarknad som sedan några år tillbaka arrangeras i Sjöstugan på Nösund. Först hade jag ingen aning om vad skulle säljas - men har jag bestämt mig för något så genomför jag det. Det var dags att bli kreativ och av någon anledning så började jag måla och det blev flera små tavlor. Min tanke var att byter man ut nästan hela heminredningen till jul och pyntar så skulle man även kunna byta ut sin konst till en jultavla.
När jag tänker tillbaka så har jag alltid varit kreativ. Framförallt kreativ i tankarna. Utförandet har det varit si och så med. En vän och gammal klasskamrat tyckte att det var lustigt att jag hade börjat måla tavlor. Hon sa att ”när vi hade bild i skolan, så gjorde du aldrig det vi skulle göra utan något helt annat”.
Även om bilden inte var lika viktiga som idrotten i skolan, så har det ändå målats. Min mamma är duktig på att måla och har under perioder i sitt liv målat tavlor till vårt hem. Hon har prytt sina barns rum med målade blommor på väggar och även väggarna på lantställets dass. Ibland plockade jag och mamma fram färger och målade ihop. Oftast var det på sommarlovet på landet. Mammas tid har dock inte räckt till (6 barn) för att fullt utveckla målandet, men nu när hon ärpensionär har hon börjat återuppta det. Det tycker jag är kul.
Men den största orsaken till min längtan att vara kreativ är nog framförallt min kärlek till färger. Jag älskar färger och det har jag alltid gjort. Färger gör mig lycklig, livsglad och jag älskar färgen gul. Man blir ju så oerhört glad av den pigga färgen och den är dessutom lätt att kombinera med andra färger.

Min kreativa resa är igång och som ni förstår finns det flera anledningar till att den startade. Resan har bara börjat, jag vet inte vart jag ska, men jag kan inte sluta.

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar